Steun de strijd tegen MS
/


 

 

Voedingspatroon bij MS

Wetenschappers leren steeds meer over de relatie tussen microbiota en de hersenen. Eetpatronen kunnen van invloed zijn op de ontstekingsactiviteit bij MS.

Wat je precies moet eten of moet laten is niet geheel duidelijk. Vers, puur en onbewerkt eten heeft de voorkeur. En dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.

Amandelen, blauwe bessen, eieren, groene thee, kaneel, koffie, kurkuma, lijnzaad, olijfolie, pompoenpitten, vis, zoete aardappel en zonnebloempitten zijn bijvoorbeeld producten waar je aan kunt denken (Voedingswijzer, Juglen Zwaan). Iedere ochtend neem ik een glas water gemengd met een theelepel Kurkumakruiden en een snufje zwarte peper. Dit schijnt ontstekingsremmend te werken. Niet heel erg smakelijk, maar ook niet heel erg vies. Daarnaast neem ik een heerlijk bakje met Griekse yoghurt, amandelen, blauwe bessen kaneel, lijnzaad, pompoenpitten en zonnebloempitten. Heerlijk ontbijt al zeg ik het zelf! Tussendoor lekker een theetje drinken. De rest van de dag probeer ik er op te letten dat ik vooral puur, vers, onbewerkt en zo veel mogelijk ongezoet eet. Ook zo min mogelijk zout. 

Veel mensen met MS geven aan dat ze vermoeid zijn. De ziekte kan een aanslag zijn op je energie. Probeer veel mineralen, vitaminen en voedingsvezels binnen te krijgen. Daardoor voel je je fitter.

Je kunt jezelf ook opgeven voor bijeenkomsten met een dieet.

Anders Eten bij MS, alles over dit programma bij Multiple Sclerose

Voeding en MS. Al sinds de oprichting van MS-Anders (ruim 20 jaar geleden) is ‘Voeding en MS’ een onderwerp waar heel veel vragen over zijn. Althans: bij mensen met Multiple Sclerose. Want aan de zijde van de zorg blijft het op dit punt stil.


Donaties:

U kunt zelfstandig een bedrag overmaken naar:
NL21INGB0008983976 Stichting Keep Marlika Walking

 
Info